Csorbai Hajnalka, az Opten Kft. stratégiai igazgatója rámutatott arra, hogy azonnali keresleti problémák jelentkeztek a szállodák, éttermek, kávéháza mellett a személyszállítás, a rendezvényszervezés, a sport és kulturális események piacán.

Az Opten szerint vannak olyan szektorok, ahol gyors reakció után  hosszabb távon kiegyenlítődhet a piaci hatás, ilyen lehet a kiskereskedelem jónéhány területe.
A vállalatok többségénél tapasztalható likviditási hiány az éppen csak megindult beruházások újbóli visszaesését és a számlák késedelmes kiegyenlítését vonhatja maga után.
Minden válság idején vannak olyan ágazatok, amelyek profitálnak a helyzetből. Ide tartozik a gyógyszeripar és -kereskedelem, a vegyipar bizonyos szektorai, a fertőtlenítő és takarító cégek, valamint a tisztítószereket gyártó és forgalmazó vállalkozások. Ide sorolhatjuk akár az online kereskedelmet, a házhozszállítást, az online oktatási platformok üzemeltetőit vagy a távmunkát lehetővé tevő szoftverek piacát is - mutat rá a stratégiai igazgató.
A válság hatására a nemrégiben alapított cégek - különösen az üzleti tervre kényesen érzékeny befektetői háttér miatt - erősebben vannak kitéve a kockázatnak, mint a már pénzügyileg stabilan működők, az elmúlt két évben több, mint 56 ezer céget alapítottak - mutat rá az Opten.
Nehéz megállapítani, hogy a kkv-k és a multicégek közül melyek állhatnak jobban ellen a válságnak. A kkv-k mellett szól a nemzetközi piacoktól való kisebb függőség, a rugalmasságuk, ugyanakkor ellenük szól a jellemzően alacsony likviditás. A nagyvállalatok melletti érv a professzionális külső és belső kommunikáció, a komplex problémákra kialakított válságkezelési módszerek. Előny továbbá a komoly tőkeháttér, ugyanakkor ellenük dolgozik a nemzetközi instabilitás és a kiszámíthatatlanság.

Forrás:kereskedelmiszektor.hu, mti/Fotó:pixabay, Mti)